a story

Dulu, a few days before melangkah kuar dari usm, while studying for final exam, I got a call. It turned out to be a job offer at UIA as audiologist. At 1st, x excited. But then, slowly, developing a feeling, "yes, I wont be jobless". However, aku budak JPA. So, problem start arising. Satu2 cuba diselesaikan. 3 days after report duty, I decided to walk away from UIA. Tade rezeki di sana, mungkin.

Aku mula buat planning baru. OK, there are many opportunities lies before me. Aku apply RLKA, di USM. Gi interview. Alhamdulillah, small matter. Pass. Yang tinggal cuma apply master di universiti di overseas. Sbb kat sini, tade course aku. Apply 2 uni. 1 di Australia. 1 di New Zealand. Well, yg di NZ kena interview. Masa interview, aku rasa confident. 4 days after that, I got an email. They've turned me down. The reason; too many applicants, so very high competition and I lost!.

The other uni I applied, the minimum requirement for English test is 7.0; with each section 7.0. Well, i'm not qualified then. I'll have to take the test again if I want to be accepted. However, the test is very costly. RM550. Even if I take the test, the uni wont guarantee that the position is mine. Actually, masalah di uni ini lebih complicated. Susah nak dijelaskan. Nevermind. Biar aku je paham. The bits that is written is only small part of the full story.

Well, luckily, the day I've got turned down, I received a letter. Surat panggilan temuduga from SPA. Mungkin rezeki aku di situ. I pray hard that I'll get a job in Kementerian Kesihatan Malaysia. At least aku tade problem lagi. Nak2 aku budak JPA. Bonded to work in government for 4 years. Maybe boleh fikirkan bout further study after that. Aku nak sambung belajar. Cuma sekarang bukan rezeki aku, dan maybe sbb skrg, aku belum betol2 bersungguh nak further. Hanya ALLAH yg tahu apa yg terbaik untuk aku, kan?

Kepada kawan2 yg lain, aku doakan korg pun dapat capai yg terbaik dalam hidup korg. Audio 1st Batch USM, jom lepak2 sama2 after interview nt!

4 comments:

Anonymous said...

haihh.. ko dpt kat KKM, putrajaya ker??hoisshh..xkan sume nak kumpul kt KL jugak kot??

kalau dapat kat putrajaya, leh la aku melepak2 ngan ko..hihi

si giler said...

bukan la. maksudnya kerja di hospital KKM.

^^ PinKy_FuNKy ~~ said...
This comment has been removed by the author.
^^ PinKy_FuNKy ~~ said...

salam..kak asyah,reen ni..
kak,kte budak JPA jugak..
kak,kte isau la..
mcm ni upenyee gaya budak JPA yek..
kte berseronok ade JPA mse blaja,tp....
kte isau kak asyah..
nasehat kte ckit plz.. :)

kak asyah,btw,kte teringin nak smbg master pas degree ni..
klo budak JPA ssh ke ek?
psl exam n interview tuh,kte nak cube..
mmg teringin nk smbg master in Audiology..

Post a Comment